فعالیت ۱۵ درصد تیم های استارت آپی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت

فعالیت ۱۵ درصد تیم های استارت آپی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت

به گزارش آتی جو معاون تجاری سازی و امور پاركها و مراكز رشد جهاد دانشگاهی اظهار داشت: ۱۵ درصد تیم های استارت آپی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت فعالیت می نمایند.


به گزارش آتی جو به نقل از مهر، حسین بختیاری در اولین نشست تخصصی هم اندیشی الزامات كارآفرینی و نوآوری در سلامت با اشاره به فعالیت حدود ۷۰۰ تیم، استارت آپ، واحد فناور و شركت در مجموعه جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: حدود ۱۵ درصد آنها در حوزه سلامت فعالیت می نمایند كه در این میان حدود ۳۰ درصد واحدهایی كه دانش بنیان شده اند در حوزه سلامت هستند و این نشان دهنده بار دانشی بالاتر حوزه سلامت نسبت به سایر حوزه ها است. وی با اشاره به برخی تفاوت های بین حوزه سلامت با سایر حوزه ها مانند احتیاج به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات در كنار هم برای تحقق كارآفرینی، اضافه كرد: تعامل پایین تر فعالان حوزه سلامت با سایر حوزه ها و تعصب آنها نسبت به دانش فردی، نقطه ضعفی است كه باید اصلاح گردد. بختیاری با تاكید بر اهمیت ارزش اجتماعی كسب و كارها در حوزه سلامت، اظهار داشت: كارآفرینی اجتماعی در حوزه سلامت محسوس تر بوده و كارآیی بیشتری دارد. حركات غیركارشناسی به هدررفت منابع كشور منجر می شود حمیدرضا مقیمی مدیر فناوری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم در این جلسه با اشاره به اینكه مراكز رشد دانشگاه تنها در موضوعات دارای ظرفیت و پتانسیل لازم راه اندازی می شود، با اشاره به بروز و ظهور تب موضوعاتی در كشور طی سال های اخیر، اظهار داشت: تب نانوفناوری، تب بیوتكنولوژی، تب فناوری بعضی از این نمونه هاست كه باید به آن توجه شده و در این راه حساب شده و بدون جوزدگی حركت كرد. وی نبود تیم مناسب را از علل شكست استارت آپها دانست و اظهار داشت: حركات حساب نشده و غیركارشناسی به هدررفت منابع كشور منجر می شود. بخشی از بودجه دانشگاه به آموزش، پیشگیری و ترویج خودمراقبتی اختصاص یابد فرج حسینیان معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی هم با تاكید بر اهمیت حوزه پیشگیری و آموزش همگانی در جهت ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، اظهار داشت: بخشی از برنامه ها و بودجه ها باید به مبحث آموزش، پیشگیری و ترویج خودمراقبتی اختصاص پیدا كند. وی در این رابطه پیشنهاد كرد كه در حوزه فناوری و كارآفرینی به مبحث آموزش و تقویت استارت آپ های آموزشی در جهت ارتقای فرهنگ و سطح سواد سلامت جامعه بخصوص كودكان توجه بیشتری شده و ظرفیت و پتانسیل خاصی به این مورد اختصاص داده شود. راه اندازی آزمایشگاه جامع روباتیك در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی همینطور دكتر نادر جهانمهر مدیر گروه مدیریت سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه با اشاره به علل شكست استارت آپها در حوزه سلامت، یكی از علل ریشه ای این مسئله را عدم شناخت صحیح حوزه و عرصه سلامت و تفاوت آن با سایر عرصه ها دانست و اظهار داشت: در عرصه سلامت ارزش از نیاز سرچشمه می گیرد. وی بار بیماری های مختلف در حوزه سلامت كشور را مصداق این نیاز و مشكلات عنوان نمود و افزود: همه این ها نشانه هایی برای لزوم ورود به حوزه های عرضه خدمت مورد نیاز وزارت بهداشت و همینطور ورود كارآفرینان برای ایجاد كسب و كار و نوآوری است. جهانمهر، بالا بودن تقاضا در مقایسه با عرضه، رقابت انحصاری و محدودیت ورود و خروج در بازار سلامت را بعضی از نكات مهم و قابل بحث و از تفاوت های بازار سلامت با سایر حوزه ها دانست. وی با اشاره به افزایش شدید هزینه های حوزه سلامت در بازار داخلی و جهانی، این مسئله را یك نشانه روشن برای فعالان حوزه كارآفرینی دانست و اظهار داشت: در دنیا سرمایه گذاری بالایی در حوزه سلامت می شود ولی همین هزینه های بالا به خصوص در بخش نیروی انسانی گاها دردسرساز است. جهانمهر با اشاره به افتتاح آزمایشگاه جامع در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در آینده نزدیك، اظهار داشت: بخش اعظم این آزمایشگاه روباتیك بوده و نیاز بالایی به نیروی انسانی ندارد و از این طریق می توان حجم زیادی از تقاضا را بدون استفاده از نیروی انسانی پاسخ داد. جهانمهر در ارتباط با بسترهای استارت آپی و كارآفرینی در حوزه سلامت، با اشاره به صف واردكنندگان دارو و تجهیزات پزشكی پشت درهای وزارت بهداشت، اظهار نمود: مكانیزمی برای مدیریت این شرایط وجود ندارد، درحالیكه با راه اندازی استارت آپهای مرتبط برای فیلترینگ این شرایط در جهت ارزیابی فناوری های سلامت و پیشگیری از ورود داروها و تجهیزات پزشكی غیراثربخش می توان به مدیریت و بهبود این شرایط كمك كرد. تجویز یك نسخه واحد كارافرینانه در سیستم پیچیده سلامت امكانپذیر نیست دكتر سالار ارزیده معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی هم بعنوان واحد برگزاركننده این نشست هم اندیشی، با جمع بندی مباحث مطرح شده در نشست، با اشاره به اینكه بازار سلامت شبیه بقیه بازارها نیست، اظهار داشت: كسب و كار در حوزه سلامت با ادبیات و مفاهیم بازار رقابتی كامل اداره نمی گردد و بطور قطع با سایر بازارها متفاوت می باشد. بازار بیمه سلامت از حوزه هایی است كه هنوز نوآوری و مدلهای جدید كسب و كار وارد آن نشده و در این راستا بستر و شرایط برای حضور و فعالیت استارت آپ های پزشكی و حتی حوزه عرضه خدمات غیرپزشكی مهیا است. وی با اشاره به اینكه در سیستم پیچیده سلامت به خصوص در كشور ما تجویز یك نسخه واحد كارآفرینانه كار ساده ای نیست، خاطرنشان كرد: جهت دستیابی به چاره مناسب باید عرصه سلامت را به درستی شناخته و با تحلیل درست مبحث راهكارهای كارآمد عرضه نماییم.

1398/10/18
14:45:40
5.0 / 5
4392
تگهای خبر: آموزش , آینده , استارت آپ , تخصصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
آتی جو