معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش:
20 میلیون كاربر اینترنت، زیر 18 سال هستند
به گزارش آتی جو معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن اشاره به این كه در هفته 20 تا 80 ساعت از فضای اینترنت استفاده می شود، اظهار داشت: 20 میلیون نفر از 56 میلیون كاربر اینترنت، در سن زیر 18 سال قرار دارند كه بدون آموزش مهارت های لازم، پا به این فضا گذاشته اند.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، علیرضا كاظمی روز دوشنبه در نشست تاثیر فضای مجازی بر دختران دهه هشتاد تصریح كرد: بحث فضای مجازی از ابعاد مختلف دارای اهمیت است كه لزوم پرداختن به آنرا دوچندان كرده است. امروزه جهان در یك نقطه عطفی قرار گرفته كه دانش و اطلاعات با ظهور ابركامپیوترها گسترده و فراگیر شده است. دانشی كه به بشر این امكان را می دهد تا با تولید شبكه های پیچیده اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بتواند بر مشكلات خود غلبه كند.
وی اضافه كرد: ظهور اینترنت و كامپیوتر هم آنجا كه هزاران اطلاعات و فضای سه بعدی و نزدیك به زندگی شخصی را ارائه می دهد در بحث تربیتی هم تاثیر گذار شده است.
به گفته كاظمی، در گذشته های دور نهاد خانواده، مدرسه و جامعه نهادهای موثر تربیتی بودند كه شكل گیری شخصیت و تربیت را بر عهده داشتند، امروزه فضای دیگری به این سه نهاد اضافه شده كه همان فضای سایبری و مجازی است و ضریب نفوذ و میزان حضور دانش آموزان در آنجا بیشتر است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن تاكید بر این كه فضای مجازی می تواند بعنوان نهاد پرارزش تربیتی مدنظر قرار بگیرد، خاطرنشان كرد: شرط رسیدن به این امر نگاه تمام ساحتی به امر تربیت است، اما متاسفانه فضای مجازی در تعلیم تربیت تك ساحتی است و نقش تربیتی كمرنگی دارد.
كاظمی اضافه كرد: دانش آموزان هم قبل از این در فضای فیزیكی مدرسه، خانه و اجتماع رشد می كردند، اما امروز فضای سومی با عنوان فضای مجازی به میدان رشد ورود كرده است كه به مثابه جنگل بدون قانون یا اقیانوس پر عمقی است كه دانش آموز را غرق می كند؛ فضایی خطرناك كه نظارتی بر آن نیست.
كاظمی شاهد این امر را حضور 20 میلیون كاربر زیر هجده سال از 56 میلیون كاربران سراسر كشور عنوان نمود و خاطرنشان كرد: این كاربران بدون آموزش مهارت های لازم در این فضا وارد شده اند. در حالیكه اگر خوب استفاده گردد بنا به قول رهبر معظم انقلاب، این كارزار فكری به سود ما است، اگر وارد میدان شویم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در این نشست كه در جهت سلسله نشست های دختران دهه هشتاد برگزار شد، خاطرنشان كرد: در طول هفته، بیست تا هشتاد ساعت از وقت افراد در فضای مجازی سپری می شود، موضوعی كه به علت تولید تغییر در زمان خواب و نظم ایمنی بدن و همینطور ارائه اطلاعات بی كیفیت، شایعات و رذایل فرهنگی و تعارضات ارزشی، صدمه زا است.
كاظمی، شكاف گفتمان بین نسلی، سوق دادن افراد به سمت فردگرایی، تغییر نقش ها و سبك زندگی، افسردگی و پرخاشگری را از دیگر نتایج فضای مجازی عنوان نمود و اظهار داشت: برپایه آمارهای جهانی، حدود ۶۸ درصد طلاق های ثبت شده در ۱۵۰ كشور جهان، بر اثر روابط خارج از زناشویی در فضای مجازی است.
وی تصریح كرد: با وجود معایبی كه از آن یاد شد، می توان گفت این فضا، با تولید یك متولی محكم برای برنامه ریزی و رصد آن، توانایی آنرا دارد كه به نهاد تربیتی تبدیل گردد و همگام با آموزش و پرورش به رشد و تعالی دانش آموزان كمك نماید.
كاظمی افزود: با راه اندازی شبكه تعاملی سینا در آموزش و پرورش، اتفاق های جدید و خوبی در ساختار گفت وگوی بین نسلی بوجود آمد كه ادامه این برنامه ها، اثر بخش و فراگیرخواهد بود.
وی تصریح كرد: باید تلاش نماییم سواد رسانه ای و مهارتی دانش آموزان را ارتقا دهیم؛ امری كه با آموزش مهارت ها به اولیای خانه و مدرسه، شدنی است. همینطور تولید محتوای مناسب در فضای مجازی راهكار دیگری برای تحقق اهداف آموزشی است كه در سند تحول بنیادین هم ذكر شده است.
علمی9294**1440
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب