به گزارش آتی جو محققان دانشگاهی معتقدند می توان با افزودن حسگرها و محرك هایی به هواپیما و تولید شارژ الكتریكی، خطر برخورد صاعقه با آن را كاست.
به گزارش آتی جو به نقل از نیواطلس، خلبانان همیشه تمایل دارند از تندبادها دوری كنند، با این وجود تخمین زده می گردد هر هواپیمای تجاری سالانه یكبار با رعد و برق برخورد می كند.
هرچند این آمار چندان اخطار دهنده نیست اما مهندسان دانشگاه MIT با پشتیبانی بوئینگ تصمیم دارند این آمار را بكاهند. برای این منظور آنها تصمیم دارند هواپیماهایی با شارژ الكتریكی بسازند زیرا آنها در برابر رعد و برق مصون تر هستند.
هنگامیكه یك هواپیمای تجاری بزرگ با رعد و برق مواجه می گردد ممكن است نوعی نور و سروصدای زیاد هم به وجود بیاید اما خسارت كمی تولید می گردد.
دلیل این خسارت كم آن است كه یك هواپیمای معمولی با بدنه آلومینیومی معمولا در یك چارچوب یا قفس «فارادی» پرواز می كند. این چارچوب یك سیلندر توخالی فلزی است كه نسبت به حوزه های الكتریسیته ساكن غیر قابل نفوذ بشمار می رود.
هنگامیكه یك هواپیما در مجاورت تندباد الكتریكی قرار می گیرد، بدنه آن دارای شارژ الكتریكی و در نتیجه دو قطبی می گردد. یك سوی هواپیما دارای شارژ منفی و دیگری دارای شارژ مثبت می گردد.
هنگامیكه این شارژ به اندازه كافی قدرتمند شود، جریان های قدرتمندی از پلاسما بوجود می آورد. این جریان قدرتمند می تواند مدار میان ابرهای دارای شارژ الكتریكی و زمین را ببندد و در نتیجه رعد و برق به هواپیما برخورد می كند.
به طور معمول این روند خسارتی تولید نمی كند اما از آنجائیكه بدنه هواپیما یك دست نیست و انواع مختلف آنتن، سیم كشی و ساختارهای دیگر در آن به كار رفته، نمی توان نسبت به احتمال وقوع آن غفلت كرد.
به هرحال محققان MIT معتقدند می توان با تولید یك شارژ الكتریكی موقت در هواپیما از این اتفاق اجتناب كرد.
ایجاد شارژ الكتریكی پیش از صاعقه سبب می گردد شارژ كلی هواپیما به میزان بحرانی نرسد. برای این منظور می توان مجموعه ای از سنسورهای خودكار و محرك ها را به كار گرفت.
این حسگرها تولید هرگونه شارژ الكتریكی را رصد می كنند و محرك ها شارژ مخالف را به وجود می آورند. قدرت این شارژ فقط یك لامپ را می تواند روشن كند.
در ادامه محققان این دانشگاه یك مدل ریاضی از برخورد صاعقه با هواپیما ساختند. آنها متوجه شدند با شارژ هواپیما احتمال برخورد صاعقه كمتر می گردد. اكنون آنها مشغول بررسی قابلیت های اجرایی این ایده هستند.