پیشرفت صنعت چاشنی با تکیه بر فناوری های دانش بنیان
به گزارش آتی جو، اصفهان شرکتهای دانش بنیان با استفاده از تحقیقات علمی و تکنولوژی های جدید، به تولید محصولات مبتنی بر نوآوری می پردازند و اهمیت بالای ی در رشد اقتصادی و حل چالش های صنعتی ایفا می کنند.
ظهراب سلحشوری در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: محصولات شرکت شامل ادویه جات، چاشنی های غذایی و مکمل های غذایی هستند. درباب تکنولوژی هایی که در تولید مواد اولیه به کار گرفته شده، باید عرض کنم که اولاً آسیاب محصولات شرکت بصورت روزانه به انجام می رسد، همین طور رسپی سازی برای هر محصول و هر مشتری بطور جداگانه ممکن است.
وی اضافه کرد: منظور از رسپی سازی این است که در صورتیکه بخواهیم چاشنی غذایی خاصی برای یک محصول، یک غذا یا یک نیاز ویژه از مشتریان خود تعریف نماییم، پروسه فرموله سازی آن به دقت انجام شده و برای آنها آماده می شود. فرمولاسیون محصولات چاشنی های غذایی این شرکت دانش بنیان برمبنای علم روز در حوزه ادویه جات و گیاهان دارویی طراحی می شود. این بدان معناست که تداخل های ممکن بین گیاهان دارویی و ادویه جات، که می تواند بر میزان اثربخشی تاثیر بگذارد یا اثر معکوس بوجود آورد، در تولید محصولات مدنظر قرار می گیرد تا نتیجه نهایی به بهترین شکل ممکن باشد.
مدیر این شرکت دانش بنیان افزود: کلیه محصولاتی که در شرکت تولید می شوند، دارای سیب سلامت از سازمان غذا و دارو هستند. پروسه تولید به این شکل است که تمامی مواد اولیه واردشده به سیستم شرکت، قبل از ورود به انبار، در بخش قرنطینه نگهداری می شوند و توسط مسئول فنی و کنترل کیفی مورد تحلیل دقیق قرار می گیرند. بعد از تایید، مواد اولیه وارد انبار می شوند. بعد از آنکه محصولات در پروسه تولید آماده شدند، قبل از خروج از خط تولید، بصورت رندوم مجدداً مورد تحلیل قرار گرفته و صحت و سلامت آنها بررسی می شود تا به بازار عرضه گردند. علاوه بر این، سازمان غذا و دارو نیز بطور دوره ای از واحدهای تولیدی نظیر ما بازدید کرده و بصورت رندوم نمونه هایی از محصولات را برداشت کرده و در داخل سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار می دهند.
سلحشوری افزود: در صورتیکه مشکلی در محصولات مشاهده شود، پیگیری های لازم انجام شده و از ورود آنها به بازار جلوگیری می شود. از آن جا که واحد تولیدی ما در داخل دانشگاه آزاد قرار دارد و همکاری نزدیکی با دانشگاه داریم، خود دانشگاه نیز بصورت رندوم محصولات ما را مورد تحلیل قرار می دهد. لابراتوار های موجود در دانشگاه این پروسه بررسی صحت، سلامت و کیفیت محصولات را انجام می دهند.
وی اظهار داشت: استراتژی بازاریابی و فروش شرکت در داخل ایران بصورت B2B (بیزینس تو بیزینس) پیاده سازی می شود. مشتریان اصلی شرکت شامل دو دسته هستند: نخست، کارخانه جات صنایع غذایی که برای تامین مواد اولیه، همین طور فرمولاسیون محصولات خود به خدمات ما نیاز دارند. این خدمات شامل تهیه چاشنی ها برای ارتقاء کیفیت محصولات و حفظ این کیفیت در طول زمان است. شرکت ما دراین خصوص بصورت اختصاصی فرمولاسیون ها را تهیه و ارائه می دهد. دسته دوم مشتریان شرکت در ایران، بخش هورکا (هورکا به مفهوم هتل ها، رستوران ها، کترینگ ها، آشپزخانه های صنعتی، بیمارستان ها و دیگر مراکز مشابه) هستند. دراین خصوص نیز خدمات مشابهی ارائه می شود، شامل تامین مواد اولیه و فرمولاسیون های مخصوص بصورت اختصاصی یا جنرال که به نیازهای خاص هر مجموعه پاسخ می دهد.
مدیر شرکت دانش بنیان افزود: در عرصه صادرات، استراتژی شرکت به طور دقیقتر به کشورهای کانادا، کویت و عراق متمرکز است. محصولات ما هم بصورت بسته بندی های قوطی چاشنی ها و رسپی های مختص کشورهای مختلف و هم بصورت بسته بندی های کیلویی برای سازمان ها و ارگان های خارجی عرضه می شود.
سلحشوری اضافه کرد: درباب استراتژی تولید محصولات جدید، شرکت بطور دوره ای محصولات جدیدی را به بازار معرفی می کند تا تنوع و کیفیت مورد نظر مصرف کنندگان را حفظ کند. محصولات جدیدی که هم اکنون شرکت بر روی آنها کار می کند، شامل چاشنی های غذایی و مکمل های غذایی بر پایه گیاهان دارویی و قارچ های خوراکی است. این محصولات خصوصاً شامل مرینگا، جلبک های سبز مانند اسپیرولینا و قارچ های دارویی خوراکی هستند. نمونه های اولیه این محصولات آماده شده و هم اکنون در پروسه گرفتن مجوز از سازمان غذا و دارو قرار دارند. خاصیت و مزایای این محصولات جدید خصوصاً در آنست که می توانند جایگزین مناسبی برای افرادی که رژیم گیاه خواری دارند و بدنبال افزودن طعم و ارزش غذایی به وعده های خود هستند، باشند. به عنوان مثال، چاشنی های مخصوص سالاد که طعمی خاص به غذا می دهند، همین طور مکمل های غذایی ارگانیک و غنی شده ای که می توانند به عنوان جایگزین وعده غذایی برای افراد رژیمی و ورزشکاران جهت تامین پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن استفاده شوند.
وی بیان کرد: قسمتی از محصولات شرکت ما که از قارچ های دارویی و جلبک های سبز تهیه شده اند، به طور دقیقتر برای افراد دچار دیابت نوع ۲ فرموله شده است. این محصولات قادرند نوسانات ناشی از انسولین را در افراد دیابت نوع ۲ مدیریت کنند. این محصولات می توانند بصورت مکمل های غذایی یا چاشنی های غذایی عرضه شوند و به افراد کمک می کنند تا سطح قند خون خودرا کنترل کرده و به سلامت عمومی خود توجه بیشتری داشته باشند.
مدیر شرکت دانش بنیان افزود: یکی از نکات جالب درباب بسته بندی محصولات شرکت، طراحی و نوع بسته بندی قوطی های آنست. این قوطی ها از مقوای سه لایه با یک لایه داخلی متالایز تولید شده اند که بطور کامل قابل بازیابی هستند. بااینکه این نوع بسته بندی ممکنست برای شرکت هزینه های اولیه بیشتری داشته باشد، اما اصول اخلاقی ما، که پایبندی به سلامت جامعه و محیط زیست را شامل می شود، ما را بر آن داشت تا در این راه گام برداریم و سهم خودرا در حفظ محیط زیست ایفا نماییم.
سلحشوری اظهار داشت: در راه تولید، خواه مربوط به محصولات غذایی باشد یا غیرغذایی، همیشه چالش های زیادی وجود دارد، اما حقیقت این است که بدون چالش ها، بطور قطع رشدی هم نخواهیم داشت. اگر به چالش ها به عنوان فرصتی برای رشد نگاه نماییم، می توانیم خروجی بسیار مثبتی از آنها بگیریم. همانطور که گفته می شود، صدای زیبای رودخانه از برخورد سنگ هایی که در آن قرار دارند ایجاد می شود، چالش ها نیز در پروسه تولید و ورود به بازار برای تولیدکنندگان نقش مشابهی دارند. اگر این چالش ها را با دید مثبت، برنامه ریزی دقیق و استراتژی درست مورد بررسی قرار دهیم، مطمئناً سبب رشد و پیشرفت خواهند شد. درست است که این چالش ها سخت و دشوار هستند، اما همانطور که در قرآن آمده است: «إِنَّ مَعَ العُسْرِ یسْرًا» (با هر سختی آسانی نیز همراه است)، بدین سبب با این دیدگاه می توانیم بپذیریم که چالش ها نه فقط مانع نیستند، بلکه عامل اصلی رشد و پیشرفت ما هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب