سخنگوی دولت چهاردهم:

خیلی از اسناد در ۴۰ سال قبل اجرایی نشده اند

خیلی از اسناد در ۴۰ سال قبل اجرایی نشده اند

به گزارش آتی جو، سخنگوی دولت چهاردهم ضمن تاکید بر پایش و اجرای اسناد اظهار داشت: ما اسناد مختلفی در کشور داریم همچون سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴، ولی این اسناد بیشتر در مرحله تدوین باقی می ماند.


به گزارش آتی جو به نقل از مهر، دکتر فاطمه مهاجرانی در مراسم رونمایی از چهار کتاب در حوزه علم و فناوری و ترویج علم که امروز با حضور دکتر فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، دکتر اکرم قدیمی؛ رئیس انجمن ترویج علم ایران و تعدادی از اعضای مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، توسط انجمن ترویج علم ایران در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، ضمن بیان اینکه علم مسیر عقلانیت و خردورزی است، اظهار داشت: علم کمک می نماید انسان ها از گذشته بیاموزند و به سمت آینده بروند. وی در رابطه با کتاب های رونمایی شده در این مراسم اظهار داشت: این کتاب ها محصول یک کار مشترک و آغازی برای همکاری بین بخشی و بین واحدهای دانشگاهی است. سخنگوی دولت چهاردهم و عضو انجمن ترویج علم ایران اظهار داشت: این همکاری بین بخشی در کشورهای دیگر خیلی معمول است ولی ما در کشور عادت داریم یک نفر را بعنوان قهرمان معرفی نماییم و انتظار داریم یک نفر همه کارها را انجام دهد. ما کم تر یادگرفتیم با مشارکت و همکاری فعالیت انجام دهیم و این موفقیت خوبی است. وی تصریح کرد: ما اسناد مختلفی در کشور داریم همچون سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴، ولی این اسناد بیشتر در مرحله تدوین باقی می ماند و بررسی نمی شد که آیا فعالیتهایی که باید صورت می گرفته، صورت گرفته یا نه. مهاجرانی ضمن تاکید بر نگاه شاخص محور اظهار داشت: ما باید عادت نماییم در ادبیات علمی با شاخص صحبت نماییم. وی ادامه داد: البته این گونه نیست که اسناد نگاشته شده قطعیت دارند ولی برای ما چشم انداز ایجاد می کنند. نقد ما در مورد نگاشت اسناد نیست، بلکه در اجرای سند است. سخنگوی دولت چهاردهم با اشاره به اینکه برنامه ریزی استراتژیک سه فاز جدی نوشتن، اجرا و پایش دارد، اظهار داشت: ما در ۴۰ سال گذشته بسیاری از اوقات اسناد نوشته شده را اجرا نکردیم. بنابراین تولید این آثار بعنوان موفقیت علمی قابل تقدیر است. وی با تکیه بر این که انجمن ترویج علم باید ترویج اخلاق علمی هم انجام دهد، اظهار داشت: خردمند کسی است که خیر جمعی و منفعت جمعی را می بیند و آنرا به منفعت شخصی ترجیح می دهد.
پرداختن به علم و دانش می تواند شاه کلید حل مشکلات باشد. اکرم قدیمی در این مراسم ضمن خیر مقدم به دکتر فاطمه مهاجرانی بعنوان یکی از همکاران در تدوین دو کتاب از مجموعه کتاب های معرفی شده اظهار داشت: در این مراسم چهار کتاب «چرایی تا چگونگی نگاشت سند راهبردی»، «درک عمومی ایرانی ها از علم و فناوری»، «الگوی زیست بوم ترویج علم در ایران» و «سند راهبردی نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس» رونمایی می شود. وی ضمن تاکید مجدد بر ترویج علم و پژوهش در جامعه افزود: همه ما وظیفه داریم در پیشبرد اندیشه های علمی تلاش نماییم. با وجود همه چالش هایی که در منطقه وجود دارد، پرداختن به علم و دانش می تواند شاه کلیدی در حل بحران ها باشد. رئیس انجمن ترویج علم تصریح کرد: هم اکنون بین چیزی که هست و چیزی که باید باشد فاصله است؛ ولی نباید ناامید شد. این رویداد بهانه ای است که این بذرهای کوچک به نهال پرباری تبدیل گردد تا اثرات آنرا در کشور ببینیم. وی ادامه داد: همه این آثار نتیجه دو سال فعالیت پژوهشی است که بر حسب اتفاق همگی با هم منتشر شدند. مبحث مهم در این آثار، ترویجی بودن آن است که در عین آن که مسائل تخصصی هستند ولی به علت اهدافی که داشتند به زبان ساده نگارش شده اند.


منبع:

1403/07/19
13:12:37
5.0 / 5
92
تگهای خبر: آینده , تحقیقات , تخصصی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
آتی جو