گزارش جدید رگولاتوری؛

مقایسه میزان قطعی اینترنت در 3 اپراتور

مقایسه میزان قطعی اینترنت در 3 اپراتور

به گزارش آتی جو، معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخیراً گزارشی آماری تحت عنوان گزارش شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و منتشر نموده است.


به گزارش آتی جو به نقل از مهر؛ بی گمان در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از مهم ترین ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل گشته است. رشد سریع استفاده از ابزارهای دیجیتال و ارتباطات سیار، مرزهای سنتی را از میان برداشته و جوامع را به یک شبکه جهانی متصل کرده است. در کشورمان، جمهوری اسلامی ایران هم این تحول، همگام با روندهای جهانی به وضوح قابل مشاهده می باشد. از همین روی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اخیراً گزارشی آماری تحت عنوان «گزارش شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» تهیه و منتشر نموده است. این گزارش نمایی دقیق و آماری از وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور عرضه می دهد. متن گزارش مذکور با بررسی شاخصهای کلیدی همچون تعداد مشترکین تلفن ثابت و همراه، ضریب نفوذ اتصال پهن باند ثابت و سیار، کیفیت شبکه های ارتباطی تصویر جامعی از وضع موجود و روند توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۴۰۳ عرضه می دهد. این گزارش از رشد پرسرعت تلفن های همراه و اینترنت پهن باند سیار گرفته تا توسعه زیرساخت های فیبر نوری که بنیانگزار آینده ای هوشمند و دیجیتال برای ایران به حساب می آید، نه تنها بازتاب دهنده پیشرفت های فنی و اجرایی می باشد، بلکه چالش ها و فرصت های پیش روی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را هم به تصویر می کشد. رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ اینترنت و تلفن ثابت و همراه وضعیت رشد تلفن و اینترنت همراه و ثابت، اولین بخشی است که متولیان تدوین گزارش مذکور مورد بررسی قرار داده اند. بر مبنای داده های عرضه شده در متن این گزارش، تعداد مشترکین تلفن ثابت در بهار ۱۴۰۳ با رشد منفی ۲.۰۵ درصد به ۲۸، ۶۴۵، ۱۹۲ رسیده است. این کاهش نسبت به بهار ۱۴۰۲ که تعداد مشترکین ۲۹، ۲۴۵، ۶۵۹ بود، به کاهش محبوبیت تلفن ثابت در بین کاربران اشاره دارد. در مقابل، تعداد مشترکین تلفن همراه در همین بازه زمانی با رشد مثبت ۴.۸۲ درصد از ۱۴۷، ۷۰۶، ۸۸۳ به ۱۵۴، ۸۲۲، ۳۳۳ در بهار ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده است؛ آماری که این نشان دهنده گسترش سریع تر استفاده از تلفن همراه نسبت به تلفن ثابت است. بر طبق این گزارش، همینطور مشترکین پهن باند سیار و ثابت هم به ترتیب با رشد ۷.۶۸ و ۰.۹۱ درصد در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ به ۱۱۳، ۹۴۷، ۵۰۹ و ۱۱، ۱۰۵، ۶۷۸ رسیده اند. بخش دیگر از شاخصهای کلیدی مورد بررسی در این گزارش، ضریب نفوذ پهن باند ثابت و سیار به حساب می آید. بر همین اساس، در بهار ۱۴۰۳، ضریب نفوذ پهن باند ثابت ۱۲.۹۲ بوده که نسبت به بهار ۱۴۰۲ با رقم ۱۲.۹، رشد اندک ۰.۱۶ درصدی را تجربه کرده است. از طرفی، ضریب نفوذ پهن باند سیار در این بازه زمانی رشد قابل ۶.۸۹ درصد را ثبت کرده است و از ۱۲۴.۰۲ در بهار ۱۴۰۲ به ۱۳۲.۵۶ در بهار ۱۴۰۳ رسیده است.
توسعه فیبر نوری این گزارش در بخشی مجزا به عرضه آمار توسعه پوشش فیبرنوری در کشور اختصاص دارد. بر همین مبنا، تعداد خانوارهای زیر پوشش شبکه فیبرنوری در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ به ۸، ۰۶۹، ۵۶۵ خانوار رسیده است؛ آماری که توسعه گسترده این زیرساخت نسبت به سالهای گذشته را نشان داده است. به عبارت دیگر، تعداد مشترکان فیبر نوری از ۳، ۶۶۲، ۸۳۵ نفر در تابستان ۱۴۰۲، با تجربه رشدی مداوم در بهار ۱۴۰۳ به آمار مذکور رسیده است. این گزارش همینطور اشاره دارد که تعداد کل شهر های دارای پوشش تا پایان سه اول ۱۴۰۳ به ۴۳۲ مورد رسیده است.
عملکرد اپراتورهای موبایل در قسمت بعدی این گزارش، عملکرد اپراتورهای تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفته است. بر مبنای آمار عرضه شده، در بهار ۱۴۰۳، همراه اول با ۸۱، ۸۵۱، ۳۵۶، ایرانسل با ۶۷، ۳۵۲، ۹۱۰ و رایتل با ۵، ۶۱۸، ۰۶۷ مشترک فعال تلفن همراه، به ترتیب اپراتورهای برتر کشور هستند. به عبارت دیگر، در شاخص سهم بازار مشترکین فعال تلفن همراه، همراه اول ۵۳ درصد سهم دارد و ایرانسل و رایتل هم به ترتیب با ۴۳ و ۴ درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.
همینطور بررسی های صورت گرفته، نشان داده است که سهم بازار مشترکین پهن باند سیار به تفکیک تکنولوژی، شامل ۶ درصد مشترک ۳G و ۹۴ درصد مشترک ۴G می شود. شاخص های کیفیت شبکه شاخصهای کیفیت شبکه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ هم از دیگر محورهای مورد بررسی در این گزارش است. بر مبنای آمار عرضه شده، متوسط زمان رفت و برگشت بسته (RTT) در این بازه زمانی، در اینترنت ثابت به تفکیک داخلی و بین المللی به ترتیب ۲۲.۱۹ و ۸۰.۶۴ میلی ثانیه اعلام شده است. این آمار در اینترنت داخلی و بین الملل سیار هم به ترتیب ۳۹.۰۱ و ۹۸.۳۶ میلی ثانیه است. متوسط نرخ تأخیر متغیر ارسال و دریافت بسته (Jitter) هم در این گزارش مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر همین اساس، نرخ مذکور در شبکه های ثابت داخلی و بین الملل به ترتیب ۱.۳۲ و ۲.۱ میلی ثانیه ثبت گشته و همین آمار در اینترنت سیار به ترتیب ۵.۸۸ و ۶.۳۳ میلی ثانیه بوده است.
علاوه بر این، در این گزارش میزان قطعی سرویس داده اپراتورها هم بررسی شده است. طبق اطلاعات این گزارش میزان قطعی سرویس داده همراه اول به تفکیک فناوری ۳G و ۴G به ترتیب ۰.۳۱ و ۰.۱۵ درصد بوده است. همین آمار در رابطه با ایرانسل، ارقام ۰.۵۴ و ۰.۲ درصد را نشان داده است. میزان قطعی سرویسهای ۳G و ۴G رایتل هم به ترتیب ۰.۵۸ و ۰.۲ اعلام شده است.
بررسی و مرور این گزارش، نمایی کلی از وضعیت فعلی و تحولات اساسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور عرضه می دهد. بی گمان آمار و داده های موجود نشان دهنده رشد سریع فناوری های سیار، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و پهن باند سیار و هم زمان کاهش استفاده از تلفن ثابت هستند. این تغییرات نه تنها روندهای جهانی در این حوزه را منعکس می کنند، بلکه به وضوح نشان می دهند که جامعه ایران هم با سرعت به سمت دیجیتالی سازی و بهره برداری بیشتر از تکنولوژی های جدید ارتباطی پیش می رود. توسعه گسترده شبکه فیبرنوری و افزایش تعداد خانوارهای زیر پوشش آن هم زمینه ساز ارتقای کیفیت خدمات اینترنت ثابت است؛ امری که می تواند نیازهای روز افزون کاربران برای ارتباطات سریع تر و پایدارتر را پاسخ دهد. با این وجود، احتیاج به توسعه بیشتر زیرساخت های پهن باند ثابت در جهت همگام شدن بیشتر از پیش با تقاضای بازار، همچنان چالشی برجسته برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به حساب می آید. در نهایت، میتوان نتیجه گرفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات پتانسیل عظیمی برای توسعه بیشتر از پیش در کشورمان را دارد. به عقیده خیلی از کارشناسان، توسعه فناوری های ۴G و ۵G می تواند به یکی از مهم ترین ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل گردد و آینده ارتباطات در ایران قطعا به بهره برداری هوشمندانه از این فرصت ها و پاسخگویی به چالش های موجود وابسته است.


منبع:

1403/06/30
23:30:12
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آینده , اینترنت , بین المللی , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لینک دوستان آتی جو
آتی جو