رنگ جدیدی که داخل و بیرون خودرو را خنک می کند

رنگ جدیدی که داخل و بیرون خودرو را خنک می کند

به گزارش آتی جو، شرکت خودروسازی نیسان رنگ محافظ حرارتی جدیدی ابداع کرده است که دمای بیرون خودرو را تا ۱۲ درجه سانتی گراد و دمای داخل خودرو را تا ۵ درجه سانتی گراد خنک می کند و فشار را از روی دوش سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو برمی دارد.


به گزارش آتی جو به نقل از ایسنا، خودروساز ژاپنی نیسان رنگ جدیدی را برای خنک نگه داشتن خودرو ها در گرمای سوزان تابستان ابداع و آزمایش کرده است.
فناوری این رنگ جدید با خنک کردن فضای داخلی خودرو و کاهش وابستگی به سیستم تهویه مطبوع با گرمای تابستان مقابله می کند.
شرکت نیسان برای توسعه این رنگ جدید با متخصصان فناوری خنک کننده Radi-Cool همکاری کرده است.
این رنگ جدید در طول آزمایش ها دمای بیرون را تا ۲۲ درجه فارنهایت(۱۲ درجه سانتی گراد) و دمای داخل خودرو را تا ۹ درجه فارنهایت(۵ درجه سانتی گراد) کم کرد.
سوسومو میورا مدیر توسعه رنگ و مدیر ارشد و کارشناس مواد پیشرفته و مرکز تحقیقات شرکت نیسان اظهار داشت: رویای من اینست که ماشین های خنک تر بدون مصرف انرژی ایجاد کنم. این امر بخصوص در عصر خودرو های برقی بسیار مهم می باشد، جایی که بار ناشی از تهویه مطبوع در تابستان می تواند تاثیر قابل توجهی بر وضعیت شارژ این نوع خودرو ها داشته باشد.
رنگی آمیخته با فرامواد
با افزایش دمای هوای بیرون، خودرو ها و وسایل نقلیه به صورت فزاینده ای در معرض گرمای بیش از اندازه قرار می گیرند.
در حالیکه رنگ خنک کننده تابشی معمولا در ساختمان ها استفاده می شود، بافت ضخیم و پوشش گچی آن، این نوع رنگ را برای وسایل نقلیه نامناسب می کند. ازاین رو شرکت نیسان برای غلبه بر این محدودیت ها تصمیم گرفت تا نسخه ای خودرویی با روکش شفاف و کاربرد قابل پاشش از این رنگ تولید نماید.
این رنگ جدید خودرو حاوی «فرا مواد» است که مواد مصنوعی طراحی شده با خواص بازتابی منحصر به فرد است. این رنگ جدید از دو ذره ریز واکنش پذیر به نور تشکیل شده است که به روش های منحصر به فردی به نور واکنش نشان می دهند.
یک ذره در این رنگ، پرتوهای مولد حرارت نور خورشید را منحرف می کند و رنگ را خنک تر نگه می دارد. اما نوآوری واقعی در ذره دوم نهفته است که امواج الکترومغناطیسی را بوجود می آورد که با نور خورشید مقابله می کند و انرژی گرمایی را از خودرو دور می کند.
ذرات موجود در این رنگ خنک نیسان با همکاری یکدیگر از نفوذ گرما از سطوح بیرونی خودرو به درون آن جلوگیری می کنند.
آزمایش رنگ خنک نیسان
نیسان آزمایش فناوری رنگ جدید خویش را بر روی یک خودروی خدماتی در فرودگاه هاندا در شهر توکیو در نوامبر ۲۰۲۳ شروع کرد. محیط فرودگاه شرایط ایده آلی را برای آزمایش عملکرد این رنگ در گرمای شدید عرضه می کرد.
این رنگ خنک در آزمایش های اولیه بهتر از رنگ سنتی عمل کرد و دمای سطح بیرونی را تا ۱۲ درجه سانتی گراد و دمای داخلی را تا ۵ درجه سانتی گراد کم کرد.
محققان در یک بیانیه گفتند: عملکرد خنک کنندگی این رنگ بخصوص هنگامی که خودرو برای مدت طولانی زیر نور خورشید پارک می شود، قابل توجه است. یک خودروی خنک تر نه تنها دلپذیرتر است، بلکه به مدت زمان کمتری برای روشن ماندن کولر خودرو نیاز دارد که مصرف برق را در خودرو های برقی و مصرف بنزین را در خودرو های سنتی می کاهد.
این بدان معناست که فشار کمتری به سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو وارد می شود که منجر به بهبود بازدهی سوخت و جابجایی راحتتر می شود. این امر بخصوص برای وسایل نقلیه الکتریکی مهم می باشد، چونکه تهویه مطبوع می تواند به صورت قابل توجهی بر عمر باتری های این خودرو ها تاثیر بگذارد.
این رنگ جدید مقاومت در مقابل نمک، بریدگی، پوسته پوسته شدن، خراشیدگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را نشان داده است. این تیم همینطور درحال بررسی فرمولاسیون های نازک تر در عین حفظ خصوصیت های خنک کننده این رنگ است.
در حالیکه این رنگ هنوز درحال توسعه است، تیم سازنده آن امیدوار است که در نهایت آنرا در طیف رنگی متنوعی برای مشتریانی که این خصوصیت را می خواهند، عرضه نماید.
وسایل نقلیه تجاری مانند وانت ها، کامیون ها و آمبولانس ها به صورت ویژه برای این فناوری مناسب هستند، چون که این وسایل نقلیه زمان قابل توجهی را در فضای باز می گذرانند.




منبع:

1403/05/19
11:59:12
5.0 / 5
306
تگهای خبر: الكتریكی , انرژی , تحقیقات , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
آتی جو