در گفت وگو با آتی جو مطرح شد

کاهش فاصله کشور از اهداف سند افق ۱۴۰۴ با توسعه BIM در صنعت ساختمان

کاهش فاصله کشور از اهداف سند افق ۱۴۰۴ با توسعه BIM در صنعت ساختمان

به گزارش آتی جو، طبق سند ۲۰ ساله، در افق ۱۴۰۴ باید فناوری مدیریت پروژه را با کمک BIM در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار دهیم، در حالیکه متخصصان اندکی در این عرصه وجود دارد و برای جبران این عقب ماندگی یکی از شرکتهای دانش بنیان علاوه بر توسعه این روش، مبادرت به عرضه آموزش به مهندسان حوزه های در رابطه با عمران کرده است.


سعید بزرگی، مدیر عامل یکی از شرکت ها در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به تمرکز معاونت علمی ریاست جمهوری به اقتصاد شرکتهای دانش بنیان، اظهار داشت: در این خصوص یکی از ستادهای معاونت علمی، در حوزه عمران و مسکن می باشد. یعنی مجموعه هایی که دارای فناوری هایی در حوزه عمران و مسکن هستند.
وی تمرکز این شرکت را در حوزه مدل سازی اطلاعات ساختمانی (BIM) دانست و اظهار نمود: مدل سازی ساختمان برای تحلیل عوامل مختلفی مانند بارهای استاتیکی و دینامیکی، وضعیت تنش و کرنش، تغییر شکل و تأثیرات محیطی مانند زلزله و باد و غیره کاربرد دارد و BIM به منظور بهبود مدیریت پروژه های ساختمانی و تسهیل ارتباطات بین اعضای مختلف یک پروژه ساختمانی به کار گرفته می شود. این فرایند شامل جمع آوری، سازماندهی و به اشتراک گذاری اطلاعات در ارتباط با یک ساختمان در طول دوره عمر ساختمان است. این اطلاعات شامل ابعاد، هندسه، مشخصات مصالح، تفکیک کاربری، جزئیات سازه، سیستم های مکانیکی و الکتریکی، کلید واژه ها و غیره است.
بزرگی با اشاره به اینکه BIM می تواند به عرضه یک پلت فرم مشترک بین اعضای مختلف یک پروژه ساختمانی کمک نماید، افزود: این اعضا شامل معماران، مهندسین عمران، مهندسین برق، مهندسین مکانیک، پیمانکاران، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و غیره است. با استفاده از BIM، اعضای پروژه می توانند اطلاعات بیشتری در مورد پروژه را به اشتراک گذارند، سازماندهی بهتری را در اطلاعات پروژه داشته باشند، به دقت بیشتری در طراحی و اجرای پروژه دست یابند و همینطور کاهش خطاهای احتمالی در زمان ساختمان دهی داشته باشند.
مدیر عامل این شرکت افزود: همچنین، BIM می تواند در بهبود کارایی انرژی ساختمان و تخصیص بهینه منابع مالی و انسانی به پروژه کمک نماید. با استفاده از BIM، میتوان انواع روش های مدل سازی و شبیه سازی جهت بررسی کارایی انرژی و بهینه سازی استفاده از منابع را انجام داد. با این کار، میتوان به کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های ساختمانی و بهبود عملکرد ساختمان کمک کرد.
وی افزود: بر این اساس طبق سند ۲۰ ساله، در افق ۱۴۰۴ باید فناوری مدیریت پروژه را با کمک BIM در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار دهیم، این در شرایطی است که برای کاربردی کردن این فناوری فاصله بسیاری داریم.
بزرگی با اشاره به اینکه هم اکنون استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمانی (BIM) به صورت محدود صورت می گیرد، افزود: دلیل این که ما با سند چشم انداز فاصله داریم، اینست که تعداد متخصصان در این عرصه اندک است، بر این اساس ما عرضه آموزش در این حوزه را آغاز کردیم.
مدیرعامل این شرکت افزود: این دوره های آموزشی برای مهندسان است. حوزه BIM یک حوزه کاربردی برای مهندسان عمران، معمار و برق و مکانیک است و مهندسان حوزه های نرم افزاری هم به آن علاقه مند هستند.
وی ضمن اشاره به کاربردهای BMI اظهار داشت: پیش از آنکه هیچ اقدامی بر روی ساخت سازه ها صورت گیرد، این سازه در محیط نرم افزاری ایجاد می شود و با استفاده از آن میتوان مدیریت پروژه کرد. اهمیت فناوری BMI به اندازه ای است که برای توسعه دوقلوی دیجیتال، باید به این فناوری مجهز بود؛ چون که پس از مدل سازی سازه ها با استفاده از BMI، با استفاده از دوقلوهای دیجیتال میتوان تجهیزاتی را در ساختمان نصب کرد تا میزان مصرف برق، گاز، ورودی و خروجی ها کاهش پیدا کند.
بزرگی با اشاره به اینکه این فناوری از تکنیک خانه های هوشمند جلوتر است، خاطرنشان کرد: دیجیتال توئین اتاق فرمان به حساب می آید و بعنوان نمونه اگر این فناوری برای ساخت یک بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد، کلیه امور در ارتباط با بیمار مانند علائم حیاتی، فشار خون، وضعیت کلی بیمار به صورت هوشمند، قابل پایش است.




منبع:

1403/03/29
11:09:11
5.0 / 5
254
تگهای خبر: آموزش , الكتریكی , انرژی , پلت فرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
آتی جو