یك مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات:
اعطای وام به خدمات دهندگان هوشمندسازی مدارس
به گزارش آتی جو مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: در جهت شبكه هوشمندسازی مدارس، اعطای وام با اولویت قراردادن شركت های فعال در حوزه خدمات آموزشی، در دستور كار قرار گرفت.
به گزارش آتی جو به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر قدیری، با اشاره به شروع هوشمندسازی مدارس در ایران از دهه ۸۰ اظهار داشت: طبق ماده ۶۹ قانون برنامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با همکاری وزارت آموزش وپرورش، برنامه هوشمندسازی مدارس شامل امکان دسترسی به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های کامپیوتری آموزشی و غیره را به صورت مجانی برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم آورد که این وظیفه به سازمان فناوری اطلاعات ایران واگذار شد. وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح، در تشریح جزئیات «شبکه هوشمندسازی مدارس دانا»، اضافه کرد: یکی از لایه های اصلی این طرح، لایه زیرساخت است که تلویحاً همان بحث اتصال مدارس است. در این لایه، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات صورت می گیرد و طبق تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مدارس سراسر کشور (و نه فقط مدارس هدف در ماده ۶۹ قانون) را به شبکه ای اختصاصی در شبکه ملی اطلاعات متصل کند. قدیری افزود: لایه بعدی، خدمات است که به صورت مشترک توسط وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و آموزش و پرورش پیش می رود. لایه خدمات به عبارتی ورود کسب و کارها جهت عرضه محتوای مناسب برای دانش آموزان و مدارس را پیگیری می کند که تا کنون منجر به احصای خدمات در بیشتر از ۲۰ حوزه شامل خدمات کتاب های درسی دیجیتال، آزمون های درسی آنلاین، نرم افزارهای مدیریت مدرسه و … شده است. لایه سوم هم لایه محتوا است که به صورت کامل به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است. مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات ایران با عنایت به اهمیت حضور کسب وکارها در لایه خدمات به وجود سه پروتکل برای عرضه خدمات و به عبارتی تولید محصول مناسب اشاره نمود و اظهار داشت: این پروتکل ها، پروتکل های فنی، امنیتی و حریم خصوصی هستند که طی آن، کسب و کارها باید خدمت / محصولی را ارائه نمایند که خصوصیت های فنی مناسب را دارا باشد. هم چنین پروتکل امنیتی باید بگونه ای رعایت شود که شاهد نفوذ و یا نشت اطلاعات دانش آموزان یا مدارس نباشیم. چونکه در این طرح، بیشتر از ۱۵ میلیون دانش آموز تحت پوشش قرار می گیرند که جامعه آماری قابل توجهی به شمار می روند. هم چنین پروتکل سوم هم به ضرورت حفظ حریم خصوصی دانش آموزان در حین عرضه خدمات می پردازد. وی هوشمندسازی مدارس را گامی موثر در جهت تحقق عدالت آموزشی در کشور دانست و افزود: پیاده سازی این طرح سبب می شود تا دانش آموزی که در یک استان کمتر توسعه یافته کشور زندگی می کند، بتواند همان خدمات آموزشی را دریافت کند که دانش آموزی در یک منطقه شهری توسعه یافته دریافت می کند. همانطور که در عدالت ارتباطی، همان میزان خدماتی که برای یک فرد در یک شهر توسعه یافته وجود دارد در یک منطقه محروم هم عرضه می شود. قدیری در مورد آخرین وضعیت شبکه هوشمندسازی مدارس خاطرنشان کرد: طی تازه ترین پیشرفت های حاصل شده در این طرح، بیشتر از ۸۱ هزار مدرسه از مجموع ۸۶ هزار مدرسه موجود در کشور به شبکه دانا متصل شده اند. دانا شبکه اختصاصی هوشمندسازی مدارس است که در عین حال که امکان اعمال کلیه خط مشی ها و ملاحظات مربوط به اتصال دانش آموزان به شبکه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات را دارا است، هزینه کمتری را در بردارد و به شکلی کاهش شکاف تحصیلی دانش آموزان را با عرضه خدمات آموزشی یکپارچه و یکسان به دنبال دارد. وی در مورد چالش های پیش روی این طرح به عدم تعیین منابع مالی توسط قانونگذار در ماده ۶۹ برنامه ششم، عدم همکاری مناسب بین دستگاهی بخصوص در جهت عرضه اطلاعات صحیح و به روز شده و هم عدم وجود اتفاق نظر روی یک رویه اشاره نمود و اظهار داشت: در جهت تشویق و رفع موانع موجود در بحث اتصال، برای اولین بار خط تولید مودم های داخل کشور (outdoor) افتتاح شد. قدیری افزود: از طرفی اعطای وام از محل وجوه اداره شده با اولویت قراردادن شرکت هایی که در حوزه خدمات آموزشی به فعالیت می پردازند در دستور کار قرار گرفته است. هم چنین از مشوق هایی مانند اختصاص فضای کاری اشتراکی و سرویس هم مکانی برای رشد شرکت های نوپا به شرکتهای واجد شرایط اعطا می شود. در کنار کلیه این طرح ها می توان به پویش های مردمی جهت تأمین دستگاه های الکترونیکی مناسب برای دانش آموزان نیازمند و یا مستقر در مناطق محروم و دورافتاده اشاره نمود. مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس با اشاره به اینکه در این راه از تجربه های جهانی موفق در حوزه آموزش الکترونیکی بهره برده ایم و تلاش داشته ایم از اختراع باردیگر چرخ پرهیز نماییم، رشد و تکامل همه زمان سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا را محور اصلی بلوغ واقعی آموزش الکترونیکی در کشور دانست. وی اظهار داشت: غنی سازی محتوای عرضه شده در این بستر توسط معلمان، ضرورت تدقیق اطلاعات عرضه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح، همکاری بیشتر در اجرای لایه خدمات، تعیین فرآیند بررسی و تایید محتواهای آموزشی تولید شده و خلق اهرم های نوآورانه به منظور حضور کسب وکارها در مناطق محروم انتظاراتی منطقی و معقول از همکار اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این طرح، یعنی وزارت آموزش و پرورش است.
منبع: آتی جو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب