در میزگرد ایرنا مطرح شد؛
فرهنگ كار آفرینی، پاشنه آشیل آموزش های فنی وحرفه ای
آتی جو: به باور كارشناسان و مسئولان آموزش فنی و حرفه ای؛ نبود فرهنگ كارآفرینی، فاصله مهارت های آموزش داده شده با تكنولوژی های بازار كار، حمایت نشدن كارآفرینان و نمایش آموزش های صرف از چالش های اساسی این حوزه به حساب می آید.
زنجان - ایرنا - به باور كارشناسان و مسئولان آموزش فنی و حرفه ای؛ نبود فرهنگ كارآفرینی، فاصله مهارت های آموزش داده شده با فناوری های موجود در بازار كار، حمایت نشدن كارآفرینان و نمایش آموزش های صرف از چالش های اساسی این حوزه به حساب می آید.
به گزارش آتی جو به نقل از ایرنا، نمایش آموزش های فنی و حرفه ای نقش بسزایی در توسعه كسب و كار و احداث مشاغل پایدار دارد و سرمایه گذاری مناسب و رفع موانع آن چشم انداز بهتری را برای این بخش ترسیم می كند، بااینكه اقداماتی هم از طرف متولیان در گسترش آموزش های فنی و حرفه ای برای توسعه كسب و كار انجام شده است.
آموزش های فنی و حرفه ای با هدف انتقال مهارت های مختلف به فراگیران و باز اشتغال فارغ التحصیلان این دوره ها از راه مزد بگیری و خوداشتغالی توسط سازمان آموزش های فنی و حرفه ای پیگیری میگردد.
با توجه به محدودیت بازارهای سازمانی و غیرسازمانی (آزاد) برای جذب فارغ التحصیلان آموزش های فنی و حرفه ای، توجه به مقوله كارآفرینی در این آموزش ها امری ضروری و اجتناب پذیر است.
از آنجایی كه هدف اصلی آموزش های فنی و حرفه ای تربیت نیروی كار مورد نیاز بخش های مختلف جامعه است، هدف از این آموزش ها، افزایش توانایی های دانش، مهارت و قدرت درك افراد و انجام مطلوبتر كار در محدوده وظایف شغلی است.
آموزش های فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری و نشات گرفته از خصیصه های بازار كار و اوضاع اقتصادی كشور و باز به سبب آموزش و احداث مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش بسزایی در اشتغال دارد.
به همین بهانه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان زنجان میزگردی با عنوان 'نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه كسب و كار و موانع آن' را با حضور محمد انصاری مدیركل فنی و حرفه ای استان، طیب جعفری مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار ور فاه اجتماعی استان، محمد كاظم وزیری مدرس دانشگاه، و بهروز حسینی كارآفرین برتر سال 94 استان زنجان را برگزار كرد.
**رسالت اصلی فنی حرفه ای تربیت نیروی كار است
مدیر كل فنی و حرفه ای استان زنجان اظهار داشت: رسالت اصلی سازمان فنی و حرفه ای، نمایش آموزش های فنی و حرفه ای مورد نیاز بازار كار، ارتقای مهارت شاغلان، تربیت نیروهای ماهر، نیمه ماهر و مبتدی است.
محمد انصاری اضافه كرد: مهارت های شاغلان شامل دانش و مهارت های آنان باید برمبنای فناوری های موجود بازار كار افزایش داد، یعنی فرد شاغل باید مهارت پذیر و توانمند باشد.
وی بیان كرد: بر این اساس اگر در تربیت نیروی مورد نیاز بازار كار و یا جوبنده كار طبق برنامه دقیق و مناسبی برنامه ریزی صورت گیرد می توان به سمت آموزش های دائمی حركت كرد.
این مسئول افزود: با نمایش آموزش های فنی و حرفه ای نیروی كار حرفه ای و نیمه ماهر مورد نیاز بازار كار تربیت می شوند و بهره گیری از توانمندی آنها در بنگاه های اقتصادی در شرایط كنونی امری مهم شمرده می شود.
وی افزود: برای احداث آموزش و مهارت آموزی به علاقمندان باید در مرحله اول فناوری های لازم آن در كارگاههای فنی و حرفه ای وجود داشته باشد و سپس در بازار كار كه در كشورمان چنین چیزی نیست.
انصاری اضافه كرد: برای گسترش آموزش های فنی و حرفه ای ورود و مشاركت بخش خصوصی امری مهم و ضروری تلقی می شود، این مهم به سبب آن است كه از بازار كار شناخت دقیق تری دارند.
وی یادآوری كرد: سرمایه گذاری در بخش آموزش های مهارتی می تواند انعطاف پذیری این نوع آموزش ها به گروههای هدف را به میزان زیادی افزایش دهد.
** كمبودی در الزامات قانونی مهارت آموزی وجود ندارد
مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان باز در این باره اظهار داشت: توجه به حوزه مهارت آموزی در بحث اشتغال اهمیت زیادی دارد و در كشورمان الزامات قانونی، آئین نامه و ساختار اجرایی دولت و بخش خصوصی نشان از اهمیت سوژه حكایت دارد.
طیب جعفری اضافه كرد: خوشبختانه هیچ خلاء قانونگذاری در این بخش وجود ندارد، چونكه در اصل 43 قانونی اساسی و قانون كار باز بحث كار و مهارت آموزی در ماده 119 این قانون بعنوان یك گردنگیر برای دولت تعیین و تكلیف شده است.
وی بیان كرد: از طرفی دیگر در ماده 3 قوانین برنامه ششم توسعه كشور باز مهارت افزایی و رشد اشتغال كشور را پیش بینی كرده و ماده 4 باز مهارت افزایی جمعیت فعال بعنوان یك رویكرد محوری تلقی شده است.
این مسئول افزود: در بحث اشتغال روستاییان باز ماده 27 قانون ششم توسعه به این سوژه اشاره شده كه باید در ضمن این مدت 100 هزار نفر تسهیل گر در این مناطق برای توسعه وارد میدان شوند كه تحقق این مهم نیازمند نمایش آموزش های لازم است.
وی گفت: الان 54 خوشه كسب و كار روستایی شناسایی شده كه سالانه باید پنج هزار روستا توسعه یابد كه تحقق این مهم به یك نیاز مهم آموزشی را مطالبه می كند.
جعفری اضافه كرد: سیاست های ابلاغی اشتغال از طرف رهبری باز موید این سوژه بوده و از سویی سیاست های اقتصاد مقاومتی باز به این مقوله مهم اشاره دارد.
** نمایش آموزش های صرف، مشكل اصلی آموزش های فنی و حرفه ای
یك مدرس دانشگاه اظهار داشت: سازمان فنی و حرفه ای در سال 59 با هدف نمایش آموزش های فنی و حرفه ای تشكیل شد و نبود آن باز می توانست مشكلات عدیده ای را در كشور احداث كند.
محمد كاظم وزیری اضافه كرد: این سازمان برای احداث مشاغل، برطرف نمودن بیكاری، نمایش خدمات فنی و مهندسی نقش مهمی بر عهده داشته و تا به امروز بسیار عملكرد مثبتی داشته است.
وی بیان كرد: مشكل اصلی اموزش های فنی وحرفه ای، نمایش صرف آموزش به متقاضیان بوده، درحالی كه كشورمان به توسعه روز افزون نیاز دارد و از سویی مقام معظم رهبری باز بر سوژه اقتصاد مقاومتی تاكید جدی دارد.
این مدرس دانشگاه افزود: تحقق این مهم نیازمند انجام تحقیقات گسترده است، به این معنا كه باید در احداث كارهای فناورانه گام های بیشتری برداشته شود.
وی بیان كرد: سازمان فنی و حرفه ای با نمایش آموزش و اعطای تسهیلات برای احداث و راه اندازی كارگاههای مختلفی نظیر تعمیراتی خدمت كرده، اما باید در مراحل تحقیقاتی قدم بگذارد و از طرح های صنعتی و فنی نخبگان حمایت و استفاده نماید.
وزیری اضافه كرد: این سازمان با احداث شهرك و سالن های مختلف و برگزاری آزمون های فنی و مهارتی طرح های توجیه شده اقتصادی و صنعتی افراد صلاحیت دار را مورد پذیرش و امكانات لازم را باز در اختیار آنان قرار دهد.
كار آفرین برتر استان در سال 94، باز افزود: مشكل كنونی این است كه تجملات و كاغذ بازی در دستگاههای مختلف معضل آفرین شده و برطرف نمودن آن به زمان بیشتری نیاز دارد.
بهروز حسینی اضافه كرد: فراگیری آموزش های فنی و فنی تغییر مهمی در زندگی ام احداث كرد چونكه در سال های گذشته در قسمت آهنگری در و پنجره سازی فعالیت می كردم و با علاقه ای كه به رشته تعمیر گاهی خودروها داشتم آموزش های لازم را فرا گرفتم و الان مهندسی مكانیك هستم.
وی بیان كرد: آموزش های فنی و حرفه ای در بخش نظریه خلاصه شده و در بخش عملی باز به سمت تجملاتی شدن پیش رفته و بعنوان نمونه فردی به خود اجاره نمی دهد در كنار كارفرمای خود آموزش تخصصی لازم را فرا بگیرد و این خود مشكل آفرین است.
** نبود فرهنگ كارآفرینی مشكل اصلی رفع بیكاری
مدیركل فنی و حرفه ای استان زنجان افزود: فنی و حرفه ای و آموزش مهارت محور آن مقوله ای نیست كه بتوان از آن برداشت سیاسی كرد، به سبب انكه ریشه در فرهنگ كشورمان دارد.
وی بیان كرد: الان جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها به دنبال پشت میز نشینی و مدرك گرایی هستند و این درحالی است كه ظرفیت های بسیاری در بخش های مختلف كشور وجود دارد، اما نبود فرهنگ كار آفرینی معضلاتی را باعث شده است.
انصاری اضافه كرد: بر این اساس باید كار آفرینی را از دوران كودكی آموخت، با نگاهی به دهه های 60 و 70 كه بیكاری چندانی در كشور وجود نداشت و این مهم به سبب آن بود كه دانش اموزان و یا جوانان در فصل تابستان در جایی مشغول بكار می شدند اما حالا وضعیت بگونه ای شده كه دغدغه های خانواده ها این است كه فرزندانشان با برخورداری از كلاس های مختلف در بهترین رشته دانشگاهی قبول شوند.
مدیر كار آفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان افزود: متولی امر نمایش آموزش های فنی و حرفه ای این سازمان است اما در عمل مداخله گران این حوزه بیشتر بوده و در این میان افراد، گروههای گوناگون بصورت مجوز و بدون مجوز فعالیت می نمایند.
جعفری اضافه كرد: نمود عینی این سوژه در خصوص اینكه تا چه میزان آموزش های فنی و حرفه ای در كشور با موفقیت همراه بوده، عدد و رقمی وجود ندارد، اما می توان از بطن جامعه مراودات در میان مردم، و فرهنگ احترام به یك آموزش دیده و اعتماد فهمید كه آیا این مهم نهادینه شده است یا نه؟
این مسئول افزود: بر این اساس تا حدودی بازخوردهای مثبتی در این بخش وجود دارد كه فرهنگ اعتماد به سمت آموزش های فنی و حرفه ای نهادینه تر شده و عملكرد خوبی داشته است.
** حمایت ویژه ای از كارآفرینان نمی گردد
وزیری مدرس دانشگاه افزود: كارآفرین به فردی گفته میگردد كه یك كار و ایده جدیدی در ذهن داشته باشد و به لحاظ اقتصادی و فنی باز قابل نمایش و سرمایه گذاری لازم آن انجام گیرد.
وی اظهار داشت: بر این اساس از فنی و حرفه ای انتظار می رود از كارآفرینان حمایت های ویژه ای داشته باشد در حالیكه حمایت آنچنانی از این قشر نمی گردد و این سازمان می تواند با سازوكارهایی این كار مهم را انجام دهد.
كار آفرین زنجانی باز اظهار داشت: فنی و حرفه ای متناسب با نیازبازار كار نیروهای مورد نیاز را تربیت كند و این مهم با عنایت به تحقیقات لازم صورت گیرد كه تحقق آن بسیار اثر بخش است.
حسینی اضافه كرد: برای پیشبرد آموزش های فنی باید بصورت گروهی این سوژه مورد توجه قرار گیرد و تحقق این مساله از ابعاد گوناگون نتیجه بخش خواهد بود.
وی گفت: آموزش های فنی و حرفه ای باعث شده كه فرد آموزش دیده سپس گذراندن دوره های خود به فكر احداث اشتغال بصورت فردی باشد كه به مراتب هزینه سرمایه ها مراتب افزایش می یابد در صورتیكه انجام كار گروهی آن به پیشرفت های بهتر منتج میگردد.
این كارآفرین بر تر استان در سال 94، اشاره كرد: بر این اساس می توان نیروهای آموزش دیده را در كارگاه های صنعتی بصورت مجتمع آموزش داد تا توسط ارگانهای دولتی و خصوصی بكارگیری شوند.
مدیر كل فنی و حرفه ای استان زنجان باز با اشاره به اقدامات این اداره كل در توسعه كسب و كار اظهار داشت: برای دستیابی به نیروهای كارآزموده باید مهارت و سپس خلاقیت و نواوری را احداث كرد كه مراكز رشد و پارك های علم و فناوری باز موثر هستند.
انصاری اضافه كرد: این اداره كل برای ترویج اموزش های مهارت محور احداث رشته های متناسب با بازار كار خصوصاً تجهیزات لازم استان طی 2 پارسال 15 میلیارد ریال هزینه كرده است.
وی افزود: فرآیند اشتغال چند بعدی است و این اداره كل از ایده های نخبگان دارای طرح های مختلف استقبال می كند و امكانات لازم را در اختیار انان قرار می دهد.
این مسئول افزود: شورای مهارت آموزی باز با هدف نمایش هدفمند آموزش ها تشكیل شده و در این میان ادارات مختلف آموزش های متفاوت و مختلفی برگزرا می كند اما فنی و حرفه ای باید جایگاه ویژه ای داشته باشد.
وی یادآوری كرد: در گذشته آموزش های فنی و حرفه ای دارای نقاط ضعف هایی بوده اما حالا مراكز تجیهزات كامل و كافی دارد و در اختیار كار آموزان قرار داده است.
مدیركل فنی و حرفه ای استان زنجان افزود: دانش با مهارت تفاوت هایی دارد و در این میان دانش تمام بخش های مختلف طراحی و اجرا بصورت نظریه اموزش داده می شود اما برای تبدیل آن به مهارت هیچ اقدامی نشده و در واقع حلقه مفقوده ای وجود دارد.
وی بیان كرد: وقتی دانش طراحی وجود دارد، برای رسیدن به مهارت باید اموزش های لازم از اداره های فنی حرفه ای نمایش شود كه برای تحقق این امر دانشگاههای زنجان و آزاد وارد عمل و دانشجویان موظف شدند برای درس كاورزی در فنی و حرفه ای حضور داشته باشند.
** سهم شاغلان بخش خدمات زنجان پایین است
مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان افزود: سابقه تاریحی نشان داده است اموزش تابعی از نیازهای بخش صنعت است كه در ظاهر امری خوب تلقی میگردد اما با نگاهی گذرا به بخش های دیگری مانند كشاورزی می توان فهمید چنین اموزش های از طرف متولی امر نمایش میگردد.
جعفری اضافه كرد: برای توسعه و افزایش ارزش افزوده در كشور باید بیشتر از گذشته بخش خدمات فعال تر شود حتی در كشورهای توسعه یافته باز سهم شاغلان آنها، بهره وری فعالیت بخش خدمات بیشتر است.
این مسئول افزود: بر این اساس طبق امارهای اعلام شده سهم شاعلان بخش خدمات در بهترین سالهای كشور مان 50 درصد بوده و در حالیكه در این استان این سهم از نرم كشوری پایین تر و 33 درصد است.
وی افزود: از طرفی سهم شاغلان حوزه كشاورزی استان باز نسبت به میانگین كشوری بالاتر بوده اما در مقایسه با بخش خدمات بسیار ضعیف مانده است.
جعفری اضافه كرد: علت عدم موفقیت بخش خدمات در كشور این استان این است كه آنگونه كه باید و شاید نیروهای مهارتی لازم تربیت نشده اند، گر چه ظرفیت آموزش وجود دارد اما نیازهای استان را برطرف نكرده است.
وی بیان كرد: بنابر این می توان اظهار داشت كه یك سیاستگذار واحد مرجع در حوزه آموزش مهارتی كشور وجود ندارد و در این میان سازمان آموزش فنی و حرفه ای بعنوان قوی ترین و بزرگترین ساز و كار كشوری در این ارتباط فعالیت می كند اما ارگانهای دیگری باز چنین كاری انجان می دهند.
مدیر كار آفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان افزود: طی چند پارسال زمزمه تشكیل سازمان ملی مهارت عنوان شد كه سایر ساختارهای آموزشی زیر مجموعه ان قرار بگیرد.
وی گفت: در واقع مسئول اصلی و پاسخگوی محوری آموزش های مهارتی این سازمان بر عهده بگیرد كه این كار انجام نگرفت كه در صورت تحقق این امر مشكلات و معضلات و از همه مهمتر نیاز سنجی آموزش انجام می گرفت.
** فناوری نیاز اساسی شتاب بخشی مهارت هایی فنی و حرفه ای
وزیری مدرس دانشگاه باز در ارتباط با موانع اصلی به نتیجه نرسیدن اموزش های فنی و حرفه ای به حد مطلوب اضافه كرد: وجود كارگاههای فنی و حرفه ای امری مثبت تلقی میگردد اما تا چه زمانی مهارت آموزی صرف برای متقاضیان نمایش خواهد شد؟
وی یادآوری كرد: برای رشد و توسعه مهارت فنی به فناوری لازم باز دارد و باید در این بخش سرمایه گذاری كرد.
این مدرس دانشگاه اضافه كرد: مشكلی در كشورمان وجود دارد این است آموزشهای صرف كاری را از پیش نمی برد و تا كی به وابستگی فناوری ادامه خواهد یافت؟
وی اشاره كرد: تا زمانی كه تحقیقات و فناوری نباشد، مشكل بیكاری حل نخواهد شد و در این میان اقتصاد مقاومتی به معنای مقاومت در مقابل فناوری های غربی و پشتیبانی از تحقیقات و تكنولوزی بومی سازی شده كشورمان است.
مدیركل فنی و حرفه ای استان زنجان افزود: مشكلات مربوط به مهارت آموزی را باید ریشه ای نگریست و در این میان حتی وجود سازمان ملی نمی توانست به هدف مطلب خود برسد.
وی بیان كرد: در صورتیكه قانون فعلی به درستی اجرا شود، چیزی به نام موازی كاری وجود ندارد و ارگانهای دیگر وظیفه آموزش ندارند.
مدیركل فنی و حرفه ای استان زنجان اظهار داشت: الان نقشه راهی تدوین شده و كارها در این مسیر انجام و تلاش میگردد بخش دولتی كوچك و خصوصی بیشتر باشد.
وی گفت: تلاش می نماییم تا مراكز فنی و حرفه ای را به مراكز خلاقیت و نوآوری تبدیل گردد.
این مسئول افزود: برای دستیابی به افق ترسیم شده باید فرهنگ سازی شود و در این میان با مشاركت بخش خصوصی و حمایت های بخش های مختلف به مهارت آموزی سوژه بیكاری برطرف میگردد.
وی اشاره كرد: آمارها نشان داده است كه 99 درصد متقاضیان شغل فاقد توانمندی لازم هستند در حالیكه متقاضیان خواهان شغل مناسب هستند.
9646/8068
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب