سفر ایلان ماسک به چین در بین رقابت چین و آمریکا بر سر هوش مصنوعی
به گزارش آتی جو، چین با بازگشت «ایلان ماسک» به پکن در بحبوحه رونق هوش مصنوعی این کشور، عرضه مدلهای زبانی بزرگ مبتنی بر هوش مصنوعی را تسریع کرده و به رقابت تنگاتنگ چین با آمریکا در صحنه جهانی هوش مصنوعی مشغول می باشد.
به گزارش آتی جو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، گزارش های انتشار یافته از موسسات پژوهشی دولتی چین نشان می دهند که سازمان های این کشور در سه سال گذشته، تلاشهای خویش را برای پیشبرد الگوریتم های هوش مصنوعی افزایش داده اند و ۷۹ «مدل زبانی بزرگ»(LLM) را راه اندازی کرده اند.
برپایه گزارشی که توسط موسسه های پژوهشی تحت نظر وزارت علوم و فناوری چین انتشار یافته است، توسعه مدلهای زبانی بزرگ که با حجم بزرگی از داده های متنی و با استفاده از روش های یادگیری عمیق آموزش می بینند، در سال ۲۰۲۰ وارد مرحله پرسرعت شد.
ظهور سریع مدلهای زبانی بزرگ در چین
سال ۲۰۲۰ با انتشار دو مدل زبانی بزرگ از جانب سازمان های چینی همراه بود اما این تعداد در آمریکا به ۱۱ مدل می رسید. با این حال، سال بعد هر دو کشور ۳۰ مدل زبانی بزرگ را منتشر نمودند. سازمان های آمریکایی در سال ۲۰۲۲، ۳۷ مدل را منتشر نمودند که اندکی بیشتر از ۲۸ مدل چین بود اما در سال ۲۰۲۳، چین با ۱۹ مدل پیشتاز بوده و از ۱۸ مدل آمریکا پیشی گرفته است.
در گزارش ها آمده است: چین و آمریکا با اختلاف زیادی در توزیع مدلهای زبانی بزرگ منتشرشده در سراسر دنیا پیشتاز هستند و بیشتر از ۸۰ درصد از کل سهم جهانی را می سازند.
کنترل های صادراتی از جانب آمریکا، چالش های مهمی را برای صنعت هوش مصنوعی چین ایجاد می کنند و محدودیت هایی را برای این کشور به همراه دارند. علیرغم این موانع، غول های فناوری چین همچون «علی بابا»(Alibaba)، «سنس تایم»(SenseTime) و «بایدو»(Baidu)، از فناوری «ChatGPT» شرکت «OpenAI» پیروی کردند و به راه اندازی چت بات های خود پرداختند که مبتنی بر هوش مصنوعی و مدلهای زبانی بزرگ هستند.
بازدید «ایلان ماسک» در بین رونق هوش مصنوعی چین
در بین پیشرفت های هوش مصنوعی چین، «ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل شرکت «تسلا»(Tesla)، یک سفر پر از ریسک را به این کشور شروع کرد که نشان دهنده بازگشت او به بزرگ ترین مرکز تولید خودروی الکتریکی بعد از سه سال غیبت بود. ماسک در جریان این سفر و دیدار با وزیر امور خارجه چین، تمایل خویش را برای توسعه تجارت در چین و مخالفت خویش را با جدا کردن اقتصاد آمریکا و چین ابراز کرد.
به رغم تشدید رقابت از جانب خودرو های الکتریکی ساخت چین و عدم اطمینان پیرامون توسعه کارخانه تسلا در شانگهای، «دنیل آیوز»(Daniel Ives) تحلیلگر شرکت سرمایه گذاری «ودبوش»(Wedbush) انتظار دارد تسلا روی افزایش ردپای خود در چین تمرکز کند. آیوز از بازار خودرو های الکتریکی چین که بزرگترین بازار در سطح جهان به حساب می آید، بعنوان «بازار غاز طلایی خودرو های الکتریکی» یاد کرد که به معنای منبعی مستمر از سود است.
«اسپیس ایکس»(SpaceX) شرکت فضایی ماسک و شبکه ماهواره ای «استارلینک»(Starlink) آن، توجه پژوهشگران چینی را به خود جلب کرده است و شرکتهای دولتی چین را بر آن داشته تا ماهواره های ارتباطی خویش را به مدار پایین زمین پرتاب کنند.
منبع: atijoo.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب